Slovenská strela je nepochybně jedním z největších turistických lákadel celé Lašské brány Beskyd. Tento motorový vůz je výsledkem dlouhé tradice průmyslové výroby v Kopřivnici a představuje technologický pokrok, na který jsme náležitě hrdí. Slovenská strela je totiž výjimečná jak svou konstrukcí, tak vzhledem a cestovním komfortem.
Základní informace:
- 1932 - objednávka vozů u kopřivnické Tatry
- oba dva vyrobené vozy označené řadou M 290.0 byly dodány s několikaměsíčním zpožděním v roce 1936
- první jízda proběhla 13. července 1936, kdy vyjela na svou trasu mezi Bratislavou a Prahou, se zastávkou v Brně
- vedoucím vývoje byl Hans Ledwinka – šéfkonstruktér závodu TATRA
- o unikátní patentovaný elektromechanický přenos se zasloužil Josef Sousedík - elektrický pohon se při dosažení rychlosti 82 km/h automaticky přepne na mechanický
- vůz dosahuje maximální rychlosti 130 km/h
- Československé státní dráhy za ně Tatře zaplatily něco přes 2 miliony korun
- za 2. světové války musely být tehdy ještě oba vozy pro nedostatek benzínu odstaveny a vyjížděly zhruba jen 1x – 2x za měsíc
- vůz má kapacitu 72 míst, vnitřek vozu je přepychově zařízen v tehdejší 2. vozové třídě a je rozdělen na dva prostorné oddíly, kuřácký a nekuřácký
- hmotnost vozu je 36 tun
- využití pro občany z vyšších sociálních vrtsev: úředníci, podnikatelé, politici
- v 50. letech byly vlaky postupně z provozu staženy a nahradily je nové maďarské motorové jednotky Ganz
- 1953 – prototyp M290.001 převezen do Studénky, kde však počátkem šedesátých let vyhořel
- 1960 - prototyp M290.002 vyřazen a předán podnikovému muzeu Tatra v Kopřivnici
- dlouhá léta byla Slovenská strela vystavena na kolejích před Technickým muzeem v Kopřivnici
- 2000 - získala status kulturní památky
- 2010 - prohlášena za NÁRODNÍ kulturní památku
- 2018 - se podařilo získat dotace na obnovu Slovenské strely
- 31. srpna 2018 byla převezena do Hranic na Moravě, kde započala její rekonstrukce podle stovek původních technických výkresů i vysoce kvalitní fotografické dokumentaci výroby vozu
- 13. května 2021 – dlouho očekávaný návrat Slovenské strely domů
- od té doby je vystavena v depozitáři před novým Muzeem nákladních automobilů Tatra
- od září 2021 - možnost komentovaných prohlídek s průvodcem
- říjen 2021 - depozitář získává ocenění Stavba roku 2021
- říjen 2021 - depozitář získává cenu Ministerstva průmyslu a obchodu v rámci 15. ročníku Stavby Moravskoslezského kraje 2020